Reakcje Polaków na nierzetelne zachowania przedsiębiorstw

W czasie ostatniego roku 32 proc. Polaków spotkało się z nieuczciwym dostawcą towarów lub usług - to kolejny wniosek płynący z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta”, przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy. Najczęstszą postacią reakcji na brak rzetelności było złożenie reklamacji i zakończenie korzystania z usług firmy. Według badania, ze zjawiskiem braku solidności częściej spotykali się mężczyźni (40 proc.) niż kobiety (26 proc.).

Co więcej, na nieuczciwe firmy natrafili przeważnie przedstawiciele wolnych zawodów, tacy jak lekarze czy prawnicy, oraz osoby zajmujące kierownicze stanowiska. W mniejszym stopniu z tym faktem zetknęli się pracownicy fizyczni. Procent odbiorców, który w przeciągu minionego roku spotkał się z nieuczciwym zachowaniem firm Źródło: „Rzetelność polskich firm okiem konsumentów” Badanie Millward Brown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy Brak rzetelności może sporo kosztować dostawców towarów i usług.

Polacy nie obawiają się reagować na przejawy niesolidności, używając metody dające natychmiastowe i widoczne efekty. Nabywcy zazwyczaj odpowiadali złożeniem zażalenia towarów lub usług, które nie zadowalały ich jakością. Z tej formy, pozwalającej odzyskać hajs bądź wymienić zakupiony produkt lub świadczenie, skorzystało w ciągu ostatniego roku 35 proc. ankietowanych. Następstwem nierzetelnych praktyk ze strony firm była również utrata klientów. Aż 29 proc. respondentów zadeklarowało, że przestało korzystać z usług lub kupować towary firm, które ich zawiodły.

Reakcje polskich konsumentów na nierzetelne zachowania firm Źródło: „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” Badanie Millward Brown SMG/KRC dla Rzetelnej Firmy W konfrontacji z nieuczciwymi przedsiębiorcami Polacy sporadycznie wykorzystywali oficjalne instytucje broniące praw konsumentów. Z tej drogi skorzystało w ciągu ostatniego roku jedynie 18 proc. respondentów, głównie osób na kierowniczych stanowiskach. Podobna ilość opiniodawców przyznała, że niesatysfakcjonującą jakość towarów lub usług próbowała wyjaśnić w drodze bezpośredniej rozmowy z przedstawicielem firmy. „Piętnowanie braku rzetelności przez konsumentów jest dobrym sygnałem dla rynku.

Firmy muszą sobie zdawać sprawę ze skutków nieuczciwego zachowania, do jakich należy utrata wiarygodności, a wraz nią klientów i potencjalnych konsumentów. W ten sposób niesolidni biznesmeni są wykluczani z rynku, zaś inni dostają wyraźny sygnał, że należy dbać o jakość towarów i usług.” - mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. Z badania „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” wynika, że: 32% Polaków spotkało się w ciągu ostatniego roku z przejawami nierzetelności ze strony firm; najczęstszą formą reagowania było złożenie reklamacji; konsumenci rezygnują z usług firm, które zawiodły ich zaufanie; sporadycznie Polacy decydują się na bezpośrednią konfrontację z nierzetelną firmą poprzez interwencję u oficjalnych instytucji broniących praw użytkowników lub rozmowę z jej przedstawicielami.

Badanie „Rzetelność polskich firm okiem konsumenta” zostało przeprowadzone w sierpniu 2011 roku przez instytut badawczy Millward Brown SMG/KRC na zlecenie Rzetelnej Firmy, na reprezentatywnej grupie 300 Polaków z co najmniej średnim wykształceniem, zamieszkujących miasta powyżej 50 tys. mieszkańców.

Artykuł powstał dzięki uprzejmości Rzetelnej Firmy oraz - darmowy program do fakturowania firm (polecamy https://www.forsel.pl/kredyty-dla-firm/kredyt-hipoteczny)
Zaczerpnięte z: ifirma.pl
23-04-07 07:01