Jak dużo mogą być warte haki do holowania?

montaż kompletnego oprzyrządowania do zaczepu holowniczego jest stosunkowo czasochłonny, ale samej kuli już dosyć łatwy i krótkotrwały. Hak może być użyteczny nie tylko do holowania przyczepy.


Można by na nim również zainstalować dodatkowy kufer, który służy dla przykładu do przewożenia jednośladów.




Obecnie nie ma w sprzedaży nowych samochodów osobowych, które wyposażone są w hak zamontowany fabrycznie na stałe. Zgodnie z aktualnymi przepisami unijnymi zaczep powinien być zdejmowany. Jeśli nasz samochód nie posiada tego typu zaczepu i chcemy go po prostu kupić, to w asortymencie różnorodnych producentów tego typu sprzętu znajdziemy praktycznie jedynie haki z demontowaną końcówką, zatem tzw. kulą. Konwencja wiedeńska o ruchu drogowym zezwala na poruszanie się po różnych państwach samochodem, który spełnia warunki technologiczne państwa rejestracji, zatem właściciele aut z hakiem zamontowanym na stałe, hipotetycznie nie powinni mieć z tego względu kłopotów podczas ewentualnej kontroli drogowej dla przykładu w Niemczech.


wózek widłowy


Niestety, w praktyce bywa już różnie oraz naprawdę wiele jest zależne od podejścia konkretnego policjanta. Wróćmy jednak do zagadnienia: podczas robienia zakupów należy zwrócić uwagę na to, czy zaczep posiada homologację e20 albo E20. Wystarczyłoby jedynie, że na produkcie będzie jeden z takich znaków, jednak mogłyby one również wystąpić razem. zaczepy elektromagnetyczne musi mieć także certyfikat PIMOT, zatem Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Na odpowiedniej tabliczce znamionowej powinny się znajdować takie informacje jak: nazwa producenta, data utworzenia i dopuszczalny tonaż.


1 2